Govorno-jezički poremećaji
1.Usporeni razvoj govora– ova dijagnoza najčešće se postavlja kod djece čiji je govor još uvijek u razvoju (djeca u dobi do tri, četiri godine). Djeca razumiju govor svoje okoline, ali se služe rečenicama koje nisu primjerene hronološkoj dobi. Kad roditelji posumnjaju na bilo kakva zaostajanja u govoru trebali bi se odmah obratiti za pomoć logopedu.
2.Poremećaji izgovora ili artikulacijski poremećaji (dyslalia)-Ovisno o skupini glasova koja je zahvaćena poremećajem, neispravan izgovor glasova dijeli se u nekoliko skupina: sigmatizam, rotacizam,lambdacizam, kapacizam, gamacizam, tetacizam, deltacizam i etacizam.
Postoje tri oblika neispravnog izgovora glasova:
- Omisija – izostavljanje glasova u riječi (npr. plavo-pavo, auto-ato…)
ovo je normalno za djecu do 3 godine, poslije toga ne bi se smjelo javljati
- Suspstitucija – zamjena nerazvijenog glasa drugim glasom (npr. ruka-juka,riba-viba…)
ovo je normalno za djecu do 4 godine, poslije toga ne bi se smjelo javljati
- Distorzija – iskrivljeni izgovor nekog glasa.
3. Mucanje – Mucanje je lako prepoznatljivo zbog svojih specifičnih manifestacija, a to su: ponavljanje dijelova riječi ili rečenice, produžavanje glasova, zastoji u govoru, neadekvatne puze, ubacivanje različitih glasova, poštapalice, dulje trajanje govora. Između druge i treće godine života (intenzivni razvoj govora) može se javiti fiziološko mucanje. Simptomatski u potpunosti nalikuje pravom mucanju, ali je važno naglasiti da je to prolazna faza koja u najvećem broju slučajeva, ne ostavlja nikakve posljedice na dječji govor.
4. Poremećaj čitanja i pisanja– Da bi dijete uspješno ovladalo čitanjem ono mora razviti neke sposobnosti i savladati određene vještine: mora poznavati do izvjesnog stupnja govorni jezik prije nego što počne čitati, kako bi moglo shvatiti poruku teksta; mora znati rastaviti riječi na sastavne dijelove, slogove i glasove; treba naučiti vezu između slova i glasa; treba savladati orijentaciju u prostoru i praćenje slijeva na desno i gore-dolje; treba naučiti da je pisana riječ znak za izgovorenu i da ima isto značenje; treba razumjeti pisanu poruku. Dijagnoza specifični poremećaj čitanja i pisanja ne postavlja se prije kraja drugog razreda.
5. Poremećaj glasa– Prvii najuočljiviji poremećaj fonacije je promuklost (dysphonia). Poremećaji fonacije mogu nastati zbog organskih promjena ali mogu biti i posljedica pogrešne uporabe glasa (funkcionalne disfonije). Uvijek moramo nastojati otkriti pravi uzrok promuklosti kako bismo pravilno provodili liječenje i rehabilitaciju
Recent Comments