Razvoj slušanja i razumijevanja
Razvoj razumjevanja i slušanja kod djece
Slušanje spada u psihofizičke odlike govora i bez ove aktivnosti nezamisliv je rad sa djecom . Slušanje, kao i auditivna percepcija, ima isti značaj za saznanje stvarnosti i umni razvitak djeteta kao i gledanje ili vizuelna percepcija , kao dodir ili taktilna percepcija.
Slušanjem se vrši auditivna percepcija i diskriminacija elemenata i njihovo razumjevanje. Slušanje i diskriminacija prethode artikulaciji glasova .U trećoj godini života dijete je u stanju razlikovati sve glasove maternjeg jezika ,ali ih nije u stanju sve artikulirati.Djecu moramo naučiti da slušaju kako bi pažnja bila usmjerena na ono što radimo. Naučiti ih da slušaju i da shvataju ono što im se govori, da slušaju i čuju svoj govor, pa stoga tu aktivnost valja permanentno podsticati i razvijati.U govoru slušanje je fizički proces a diskriminacija je psihički proces. Ono što uho čujenerv sprovodi preko slušnih centara do kore velikog mozga (korteksa)-to je fiziološka faza slušanja.Zatim se u korteksu vrši diskriminacija i stvara se pojam onoga što smo čuli.-psihološka faza slušanja.
Zaključno diskriminacija glasova ,riječi i rečenica usvaja se prije artikulacije glasova ,izgovaranja riječi i rečenica.

Od rođenja do 3 mjeseca
- Boji se jakih zvukova.
- Utiša se ili smije kada mu se govori.
- Izgleda da prepoznaje Vaš glas i smiri se ako plače.
- Povećava ili smanjuje cuclanje kao odgovor na zvukove.
Od 4 – 6 mjeseci
- Pokreće oči u smjeru odakle dolaze zvukovi.
- Odgovora na promjene u tonu Vašeg glasa.
- Primjećuje igračke koje proizvode zvukove.
- Obraća pažnju kada čuje glazbu.
Od 7 mjeseci – 1 godine
- Uživa u igrama skrivača lica iza dlanova.
- Okreće se i gleda u smjeru odakle dolaze zvukovi.
- Sluša kada mu se govori.
- Prepoznaje riječi za obične predmete poput «šalica», «cipela», «sok»…
- Počinje odgovarati na zahtjeve («Dođi ovamo», «Želiš li još?»)
Od 1 – 2 godine
- Pokazuje na nekoliko dijelova tijela kada ga se upita.
- Sluša jednostavne zapovijedi i razumije jednostavna pitanja (npr. «Kotrljaj loptu», «Poljubi bebu», «Gdje ti je cipela?»).
- Sluša kratke priče, pjesmice i stihove.
- Pokazuje slike u knjizi kada ih se imenuje.
Od 2 – 3 godine
- Razumije razlike u značenju («idi – stani», «unutra – van», «veliko – malo», «gore – dolje»).
- Sluša dvije zapovijedi za redom («Uzmi knjigu i stavi je na stol».).
Od 3 – 4 godine
- Čuje Vas kada ga zovete iz druge sobe.
- Sluša televiziju ili radio na istom stupnju glasnoće kao i ostali članovi obitelji.
- Razumije jednostavna pitanja; tko, što, gdje, zašto.
Od 4 – 5 godina
- Obraća pažnju na kratke priče i odgovara jednostavnim pitanjima o njima.
- Čuje i razumije veći dio onoga što je rečeno kod kuće i u vrtiću.
Recent Comments